Płaca minimalna w Austrii
Od 01.01.2017r. w myśl nowelizacji ustawy o zapobieganiu dumpingowi płacowemu i socjalnemu, firmy transportowe wykonujące transport towarów oraz przewóz osób, nie tylko w kabotażu, ale także w ruchu dwustronnym z załadunkiem/rozładunkiem na terytorium Austrii, zostały objęte obowiązkiem wypłaty minimalnego austriackiego wynagrodzenia.
Delegująca firma powinna wypełnić formularz ZKO 3, dostępny tutaj
Zgłoszenie jest ważne maksymalnie na 6 miesięcy od daty wystawienia.
Kierowcy pracujący na terenie Austrii powinni otrzymywać wynagrodzenie w kwocie uzależnionej od kategorii przewozu, rodzaju pojazdu oraz stażu pracy. Stawka za godzinę pracy mieści się w przedziale od 10,14 euro/h do 11,16 euro/h.
- Transport do 3,5 tony: 10,14 Euro/h
- Transport pow. 3,5 tony: 11,16 Euro/h
W kabinie pojazdu kierowca powinien posiadać:
- zaświadczenie ZKO3-T,
- umowę o pracę w języku angielskim lub niemieckim,
- dokument potwierdzający powołanie przedstawiciela ZKO1-A i ZKO1-Z (jeżeli przedstawicielem jest inna osoba niż wskazana w KRS lub CEIDG)
- druk A1.
W przypadku kontroli, dokumenty przedkładane Austriackiej Inspekcji Pracy, powinny zostać przetłumaczone na język niemiecki lub angielski
więcej
zwiń
Płaca minimalna w Belgii
Zgodnie z Belgijską ustawą z dnia 11 grudnia 2016 roku: Loi portant diverses dispositions concernant le détachement de travailleurs wszyscy kierowcy wykonujący kabotaż oraz transport międzynarodowy na terytorium Królestwa Belgii, który jest realizowany przez przedsiębiorstwo z siedzibą w innym państwie członkowskim na zlecenie belgijskiego klienta lub przewoźnika, podlegają obowiązkowi wypłaty belgijskiego wynagrodzenia minimalnego.
Zgłoszenia dokonywane są za pomocą platformy elektronicznej LIMOSA, dostępnej na stronie: http://www.limosa.be/ Zgłoszenia należy dokonać na okresy, w których wykonywane są przewozy kabotażowe na terytorium Belgii.
Arkusz dokonanego zgłoszenia należy wydrukować i przekazać kierowcom do przechowywania w kabinie pojazdu.
Nie ma obowiązku wyznaczania reprezentanta posiadającego adres korespondencyjny na terytorium Belgii. Zaleca się jednak, aby „osoba łącznikowa” komunikowała się w języku urzędowym obowiązującym w Belgii (francuski, niderlandzki, niemiecki) lub co najmniej w języku angielskim.
Wynagrodzenie minimalne rozliczane jest zgodnie z postanowieniami układu zbiorowego dla sektora transportowego obowiązującego w Belgii – Transport routier et la logistique pour compte de tiers: sous-secteur personel roulant. Wynosi ono od 10,596 euro/h do 11,6475 euro/h.
W kabinie pojazdu kierowca powinien posiadać:
- wydrukowane zgłoszenie z portalu Limosa
- druk A1.
W przypadku kontroli, dokumenty przedkładane Belgijskiej Inspekcji Pracy, powinny zostać przetłumaczone na jeden z tamtejszych języków urzędowych.
więcej
zwiń
Płaca minimalna w Finlandii
Zgodnie z Ustawą Act on Posting Workers nr 447/2016 od 01.09.2017r. w Finlandii został wprowadzony obowiązek wypłaty płacy minimalnej dla kierowców.
Płaca minimalna w Finlandii obejmuje transport międzynarodowy i kabotaż. Wyjątkiem jest tranzyt, który jest wyłączony.
Dla kierowców zostały ustalone stawki mieszczące się w przedziale od 13,54 euro/h do 15,28 euro/h.
Każdy kierowca wykonujący pracę w Finlandii powinien zostać zgłoszony w internetowym systemie, który jest dostępny pod linkiem:
https://www.tyosuojelu.fi/web/en/employment-relationship/posted-worker/reporting-duty/form
Należy powołać przedstawiciela do kontaktu ze służbami kontrolnymi (jeżeli okres delegowania wynosi ponad 10 dni w ciągu 4 miesięcy od daty delegowania). Może nim być osoba prawna lub fizyczna np. klient firmy transportowej w Finlandii, firma księgowa lub inny dostawca usług związanych z oddelegowanymi pracownikami.
W kabinie pojazdu kierowca powinien posiadać:
- umowę o pracę,
- wydrukowane zgłoszenie.
W przypadku kontroli, dokumenty przedkładane Fińskiej Inspekcji Pracy, powinny zostać przetłumaczone na język fiński.
więcej
zwiń
Płaca minimalna we Francji (Loi Macron)
1 lipca 2016r. weszło w życie nowe prawo, zwane Loi Macron, a wraz z nim Francja wprowadziła płacę minimalną dla pracowników. Firmy delegujące swoich pracowników celem wykonania pracy na terytorium Francji, muszą zapewnić swoim pracownikom minimalne wynagrodzenie.
Z obowiązku rozliczania francuskiej płacy minimalnej Loi Macron zwolnieni są przewoźnicy wykonujący przejazdy tranzytowe.
Dla kierowców zostały ustalone stawki mieszczące się w przedziale od 10,15 euro/h do 10,21 euro/h.
Przewoźnicy realizujący przewozy do/z/we Francji muszą mieć tam swojego przedstawiciela, posiadającego nr SIRET.
Każdy kierowca wykonujący pracę we Francji powinien zostać zgłoszony w internetowym systemie SIPSI, który jest dostępny pod linkiem: https://www.sipsi.travail.gouv.fr/SipsiCasFo/login?service=https%3A%2F%2Fwww.sipsi.travail.gouv.fr%2FSipsiFO w językach francuskim i angielskim.
Zgłoszenie jest ważne maksymalnie na 6 miesięcy od daty wystawienia.
W kabinie pojazdu kierowca powinien posiadać:
- zaświadczenie o delegowaniu wydrukowane z systemu SIPSI w języku francuskim (zaświadczenia SIPSI aktualizowane przed 12.07.2019 pozostają ważne do dnia końca zgłoszenia)
- umowę o pracę w języku francuskim
- druk kabotażowy (w razie potrzeby)
- druk A1.
W przypadku kontroli dokumenty przedkładane Francuskiej Inspekcji Pracy powinny zostać przetłumaczone na język francuski.
więcej
zwiń
Płaca minimalna w Niemczech (MILoG)
W dniu 1 stycznia 2015 roku w Niemczech weszła w życie ustawa o płacy minimalnej (MiLoG Mindeslohngesetz). Ustalona płaca minimalna przysługuje wszystkim pracownikom wykonującym pracę w Niemczech. Regulacja ta obowiązuje nie tylko niemieckich pracodawców, ale także podmioty delegujące pracowników do pracy na terenie Niemiec.
W myśl tych przepisów firmy transportowe wykonujące transport towarów oraz przewóz osób, nie tylko w kabotażu, ale także w ruchu dwustronnym z załadunkiem/rozładunkiem na terytorium Niemiec, zostały objęte obowiązkiem wypłaty minimalnego niemieckiego wynagrodzenia.
Stawka niemieckiego minimalnego wynagrodzenia wynosi 9,35 euro/h.
Zgłoszeń delegowanych kierowców należy dokonywać on-line za pośrednictwem portalu: www.meldeportal-mindestlohn.de
Zgłoszenie jest ważne maksymalnie na 6 miesięcy od daty wystawienia.
W pojazdach powyżej 3,5 tony nie są wymagane żadne dokumenty.
W pojazdach do 3,5 tony kierowca musi posiadać przy sobie tzw. Tachobuchy.
Kierowca nie musi mieć przy sobie żadnych dokumentów dotyczących wypłaty minimalnej stawki wynagrodzenia oraz potwierdzenia zgłoszenia.
więcej
zwiń
Płaca minimalna w Norwegii
Zgodnie z przepisami norweskiej ustawy o środowisku pracy dot. delegowania pracowników (Arbeidsmiljølovens § 1-7), od 1 lipca 2015 roku polscy przewoźnicy muszą wypłacać kierowcom realizującym kabotaż i transport kombinowany na terenie Królestwa, norweską płacę minimalną wynoszącą 171,45 korony norweskiej (NOK) za godzinę. Płaca minimalna obejmuje pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony.
Zleceniodawcy, wykonawcy i dostawcy, którzy zawierają umowy przewozowe, obowiązani są do dostarczenia wszelkich informacji dotyczących warunków wynagradzania i warunków pracy. Właściwym organem kontrolnym jest Norweska Inspekcja Pracy.
W kabinie pojazdu kierowca powinien posiadać:
- umowę o pracę,
- umowę pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą usługi transportu,
- list przewozowy,
- dokumentację kabotażową.
W przypadku kontroli, dokumenty przedkładane Norweskiej Inspekcji Pracy, powinny zostać przetłumaczone na język norweski.
więcej
zwiń
Płaca minimalna we Włoszech
W dniu 27 października 2016 roku Włochy opublikowały dekret wykonawczy dekretu nr 136 z dnia 17 lipca 2016 roku, dotyczący płacy minimalnej delegowanych pracowników w ramach świadczenia usług.
Zgodnie z przepisami pracodawcy mają obowiązek zgłaszania pracowników delegowanych na teren Włoch.
Zagraniczny podmiot świadczący usługi w ciągu 24 godzin przed rozpoczęciem okresu oddelegowania musi wysłać stosowne zgłoszenie. Zgłoszenie może zostać anulowane w ciągu 24 godzin przed rozpoczęciem pierwszego okresu oddelegowania. Wszelkie późniejsze zmiany są możliwe, ale muszą być zgłoszone w ciągu 5 dni od zaistniałego zdarzenia, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku do dekretu.
Włoskie Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, iż od 1 marca 2017 roku zgłaszanie przewozów kabotażowych musi odbywać się poprzez elektroniczny system on-line. Link do założenia konta dostępny jest pod adresem: www.distaccoue.lavoro.gov.it w zakładce „Compulsory Communications”.
Zgłoszenie jest ważne maksymalnie na 3 miesiące od daty wystawienia.
Firma musi mieć przedstawiciela przebywającego na stałe na terytorium Republiki Włoskiej, który będzie przechowywał dokumenty oraz będzie osobą kontaktową przy ewentualnej kontroli.
Dla kierowców zostały ustalone stawki mieszczące się w przedziale od 9,75 euro/h do 10,12 euro/h.
W kabinie pojazdu kierowca powinien posiadać:
- zgłoszenie delegowania,
- umowę o pracę przetłumaczoną na język włoski,
- druk A1.
W przypadku kontroli, dokumenty przedkładane Włoskiej Inspekcji Pracy, powinny zostać przetłumaczone na język włoski.
więcej
zwiń