logotyp

infobox1

top kontakt
DZIAŁ OBSŁUGI KLIENTA

32 888 58 58

  1. Przez porę nocną rozumie się okres czterech godzin wybranych przez pracodawcę pomiędzy godziną 00:00 i godziną 07: 00. Ww. pora nocna powinna zostać określona przez pracodawcę w regulaminie pracy lub w obwieszczeniu o czasie pracy.

    Przykład:
    Zgodnie z regulaminem pracy firmy ABC, pora nocna wyznaczona dla kierowcy jest w godzinach 00:00-04:00.

  2. W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie. Dobę rozumiemy przez kolejne 24h od momentu rozpoczęcia pracy. Tak więc w sytuacji, kiedy kierowca choćby przez minutę wykonywał pracę w wyznaczonej w zakładzie pracy porze nocnej w swojej dobie pracowniczej nie może wykonywać pracy (jazda oraz inna praca) powyżej 10 godzin.

    Przykład:
    Zgodnie z regulaminem pracy firmy ABC, pora nocna wyznaczona dla kierowcy jest w godzinach 00:00-04:00. Kierowca rozpoczął pracę o godzinie 03:30 w poniedziałek, a zatem jego praca (jazda i inna praca) nie może przekroczyć 10 godzin do 3:30 dnia następnego we wtorek.

  3. Kierowca nie może wtedy przekroczyć pracy (jazdy i innej pracy) 10 godzin w dobie pracowniczej.

    Przykład:
    Zgodnie z regulaminem pracy firmy ABC, pora nocna wyznaczona dla kierowcy jest w godzinach 00:00-04:00. Kierowca rozpoczął pracę o godzinie 01:30, a zatem jego praca (jazda i inna praca) nie może przekroczyć 10 godzin. Kierowca zakończył pracę o godzinie 14:00, gdyż inna praca i jazda dała w sumie 10 godzin. Następnie kierowca wykonał zgodnie z prawem 9 godzin odpoczynku do godz. 23:00. Ale nie może ruszyć dalej w drogę, gdyż doba pracownicza rozpoczęła się o godz. 01:30. Dopiero o tej godzinie kierowca może ponownie wyruszyć w trasę.

    Przykład nr 2 jak poniżej:
    Zgodnie z regulaminem pracy firmy ABC, pora nocna wyznaczona dla kierowcy jest w godzinach 00:00-04:00. Kierowca rozpoczął pracę o godzinie 06:36. Kierowca zakończył pracę o godzinie 15:56, a jego praca w sumie wyniosła 8 godzin i 21 minut (2:26 + 1:38 + 4:17). Następnie kierowca wykonał zgodnie z prawem 11 godzin i 5 minut odpoczynku do godz. 03:01 Może ruszyć dalej w drogę, ale tylko przez 1 godzinę i 39 minut (1:39 + 8:21 = 10 godzin), ponieważ rozpoczął pracę po odpoczynku jeszcze w godzinach nocnych i w dobie pracowniczej trwającej do godz. 06:36.. W poniższym przypadku kierowca ruszył o godz. 03:01 i pracował dalej w dobie pracowniczej i godzinach nocnych. Nie zatrzymał się po 1h 39’, co dało w sumie 11 godzin i 51 minut pracy.

 

Uwaga: karę może nałożyć PIP

Inspekcja Transportu Drogowego – pora nocna

Zgodnie z art. 50 pkt 1 lit k) ustawy o transporcie drogowym do zadań Inspekcji należy kontrola przestrzegania czasu pracy:

  • przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe,
  • osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, lecz osobiście wykonujących przewozy drogowe na jego rzecz;

W związku z taką interpretacją prawa, ITD ma możliwość kontroli przestrzegania czasu pracy tylko wobec osób niezatrudnionych (umowa zlecenie, działalność itp.)

 

Kara tylko na przewoźnika:

Praca w porze nocnej
5.12. Przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej:    
1) o czas od 1 godziny do mniej niż 3 godzin 50 3.9 PN
2) za każdą rozpoczetą godzinę od 3 godzin 100 3.10 BPN

 

Uwagi:

  • pracę w porze nocnej może skontrolować ITD i następnie przekazać do wiadomości PIP
  • na razie Inspektorzy nie otrzymali żadnych wytycznych jak postępować z „godzinami nocnymi”

rzetelna firma   fgz

szybki kontakt pani


DZIAŁ OBSŁUGI KLIENTA
szybki kontakt telefon 32 888 58 58 szybki kontakt koperta dok@srw.com.pl


Szanowni Państwo, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Akceptuję pliki cookies